dinsdag 13 oktober 2015

Onderzoekscyclus vs PHERIC

06-10-2015

Vandaag was de eerste bijeenkomst in het kader van onderzoek.
Onderzoek kan in een school een feedback- en diagloogfunctie hebben ( art. Schoolontwikkeling door praktijkonderzoek van Anje Ros).In het eerste geval leidt het onderzoek tot implementatie van schoolverbeteringen. In het tweede geval ontwikkelen leerkrachten een onderzoekende en kritische houding. Tijdens de bijeenkomst is de onderzoekscylcus besproken. Deze cyclus was mij niet bekend maar tijdens de uitleg zag ik wel overeenkomsten met een schema waar ik vanuit de PLG's binnen de stichting mee werk nl. het PHERIC schema.

PHERIC staat voor:

- Prioriteit
- Hypothese
- Experiment
- Resultaten
- Interpretatie
- Conclusie





De aandachtspunten voor mijn ontwikkeling op dit gebied zijn de volgende:

- Het is goed om het onderzoek niet geïsoleerd te laten verlopen maar een onderzoeksgroep samen te stellen met hierin een opinieleider en een directielid. 
- Het onderzoek moet ondersteund  en gevoed worden door literatuur. 
- Facilliteren

Het belangrijkste punt is dat de noodzaak voor de verandering door het team gezien wordt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.