Professionele leergemeenschappen

Het gedachtengoed rond het werken vanuit professionele
leergemeenschappen (PLG) is iets wat je steeds vaker tegenkomt tijdens een opleiding,
cursus, conferentie of workshop. Er wordt steeds vaker onderzoek verricht naar
de effecten van PLG’ s op het leren van leerkrachten en het onderwijzen van
leerlingen. Op basis van wat er nu ligt, kan in ieder geval aangenomen worden
dat de effecten positief van aard zijn.
Voor mij rest nog een aantal vragen m.b.t. de totstandkoming
van PLG’ s binnen SBO de Driemaster:
-
Welke leerkrachtcompetenties gelden als
voorwaarden om tot een PLG te kunnen komen?
-
Binnen welke cultuur kunnen een PLG’ s het beste
tot stand komen?
-
Welke leiderschapspraktijken horen hier bij?
-
Wat vraagt dit van mij als leider?
Kijkend naar de kenmerken van een PLG in relatie tot mijn organisatie
ben ik van mening dat binnen alle drie de capaciteiten nog een flinke ontwikkeling
noodzakelijk is. Wel is er duidelijk spraken van een gedeelde visie gericht op
het verbeteren van het leren van de leerlingen en de rol die je als leerkracht
hier in hebt. Dit is een onderdeel van de interpersoonlijke capaciteit.
Alle andere onderdelen binnen de drie capaciteiten behoeven echt nog ontwikkeling. In negatieve zin springen hier het actief, reflectief en kritisch kennis (re) construeren uit ( persoonlijke capaciteit) en het collectief leren en gedeelde praktijken ( interpersoonlijke capaciteit).
Alle andere onderdelen binnen de drie capaciteiten behoeven echt nog ontwikkeling. In negatieve zin springen hier het actief, reflectief en kritisch kennis (re) construeren uit ( persoonlijke capaciteit) en het collectief leren en gedeelde praktijken ( interpersoonlijke capaciteit).
Miriam de Crom, IB-er van de Driemaster en lid van het MT,
gaf de volgende reactie:
“ Ik herken het sterke en de zwakke punten en zie dit ook
zo. Wel geef je aan dat wellicht het een en ander nog ontwikkeld dient te
worden. De vraag is of dat dit zo is of dat collega’s alleen de mogelijkheid moeten
krijgen om samen te kunnen reflecteren, feedback te geven etc. Iedereen moet
ook weten dat dit van hen verwacht wordt. Dit zijn ze vanuit het vorige MT niet
gewend waardoor een aantal collega’s zich mogelijk afhankelijk heeft opgesteld.
Eigenaarschap moet weer daar gelegd worden waar het hoort. Mensen moeten weer
meer verantwoordelijkheid krijgen. Mogelijk is dit al voldoende om te komen tot
een goede voorwaardensfeer. Inderdaad goed om dit nader te gaan onderzoeken. “
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.